W trosce o najwyższe standardy etyki Bank Spółdzielczy w Karczewie wdrożył przepisy wynikające z Ustawy o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r. Nowy przepis jest skierowany szczególnie do pracowników Banku, byłych pracowników, współpracowników i kontrahentów Banku, klientów oraz innych osób, które uzyskały informację o naruszeniu.
Naruszenia, które mogą być zgłaszane, obejmują takie obszary jak: nadużycia finansowe i korupcja, naruszenia przepisów prawa (bankowego, AML, RODO), działania niezgodne z regulacjami wewnętrznymi Banku, dyskryminacja, mobbing lub inne naruszenia etyczne określone w ustawie. Warunkiem zgłoszenia jest uzyskanie informacji o naruszeniach w związku z wykonywaną pracą.
Anonimowe zgłoszenie powinno być przejrzyste, zawierać opis naruszenia, wszelkie szczegóły dotyczące zaistniałej sytuacji, a także dostępne dodatkowe informacje. Zapewniamy pełną poufność danych i treści zgłoszeń. Zalecamy podanie danych kontaktowych (np. e-mail) w celu umożliwienia dalszej komunikacji.
Zgłoszenie odbywa się ustnie, po wcześniejszym złożeniu wniosku, podczas rozmowy z Komórką ds. zgodności, z której sporządzany jest protokół, dokumentujący jego przebieg i udostępniany Sygnaliście w celu dokonania sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia jego treści; rozmowa jest przeprowadzana w ciągu 14 dni od złożenia wniosku przez Sygnalistę. W celu dokonania zgłoszenia, Sygnalista może wykorzystać formularz określony w załączniku nr 1.
Bank działa zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony sygnalistów oraz wdrożył procedury zapewniające ochronę tożsamości.